(ENG)
Shame is an emotion that has no value without a social context. Shame defined as a virtue has become entrenched in our consciousness. Sexual shame in many descriptions would result from lust. The image of women has evolved and is still evolving in customs. Culture shapes female role models, their place in society and the roles they play. I wanted my series of paintings to open up a discussion about the phenomenon known as the contemporary "decline of morals" and the prevailing imperatives accompanying sexual work and talking and showing sexuality.
While working on the project, I got a job in one of Warsaw’s go-go clubs. During my stays, I created quick sketches, trying to convey a visual pre-interpretation of the history of this place and the image I am currently experiencing.
"Odwstydzenie" is a kind of manifesto of women's sexuality. I want to confront the viewer with socially marginalized topics. Starting from nudity, erotic outfits, through sexual gadgets, to specific body positions. An important aspect for me was to avoid representations referring to objectification and to show women's awareness of their own body. I also wanted the portrayal of relationships to touch upon the aspect of creating community among women. The characters are presented in a symbolic way. They have common characteristic features. They are associated with nymphs, goddesses who are the embodiment of fertility and grace, descendants of the goddess Ishtar. With this move, I wanted to mention the cult of sexuality and the complete freedom of the Babylonian and later, in fact, worldwide society. It is also a story about fetishes and sexual symbols, as well as symbols of sex work that are often its internal codification, such as footwear, certain drinks or flowers.
I was inspired by the work of Sarah Lucas. The crude humor and sophisticated word games he uses manipulate associations related to sexuality. Another artist is Richard Kern, whose works are often described as vulgar and promiscuous. It teeters on the verge of pornography. However, the models in his photographs look subtle and girlish despite the perversions and fetishes depicted. An interesting issue for me is the difficulty of classifying his work. The main inspiration for me are real images of the sex industry. Places like the Dutch Red Lights, Warsaw's go-go clubs and streets, as well as the internet filled with eroticism and pornography.
Diploma work carried out in the studio of Przestrzenia Malarska;
promoter prof. Leon Tarasewicz
(PL)
W trakcie pracy nad projektem zatrudniłam się w jednym z warszawskich klubów go-go. Podczas moich pobytów tworzyłam szybkie szkice, próbując przekazać wizualną pre-interpretację historii tego miejsca i obrazu, którego aktualnie doświadczam.
Wstyd jest emocją, która pozbawiona społecznego kontekstu nie ma wartości. Wstyd określany cnotą utrwalił się w naszej świadomości. Wstyd seksualny w wielu opisach wynikać miałby z pożądliwości. Wizerunek kobiet ewoluował i wciąż ewoluuje w obyczajowości. Kultura kształtuje kobiece wzorce, ich miejsce w społeczeństwie i pełnione przez nie role. Chciałam aby moja seria obrazów otwierała pole do dyskusji na temat zjawiska określanego współczesnym „upadkiem obyczajów” i panujących imperatywów towarzyszących pracy seksualnej oraz mówieniu i ukazywaniu seksualności.
"Odwstydzenie" jest rodzajem manifestu seksualności kobiet. Zależy mi na skonfrontowaniu odbiorcy z marginalizowanymi społecznie wątkami. Poczynając od nagości, erotycznych strojów, przez gadżety seksualne, aż do określonych pozycji ciała. Ważnym aspektem było dla mnie uniknięcie przedstawień nawiązujących do uprzedmiotowienia, a ukazanie kobiecej świadomości własnego ciała. Chciałam również aby ujęcie relacji poruszało aspekt tworzenia społeczności wśród kobiet. Postaci przedstawione są w sposób symboliczny. Mają wspólne charakterystyczne cechy. Są skojarzeniem z nimfami, boginiami stanowiącymi uosobienie płodności i wdzięku, potomkiniami bogini Isztar. Tym zabiegiem chciałam wspomnieć kult seksualności i całkowitą swobodę babilońskiej i później w zasadzie ogólnoświatowej społeczności. To także opowieść o fetyszach i symbolach seksualnych oraz symbolach pracy seksualnej, które są często jej wewnętrzną kodyfikacją, jak obuwie, określone napoje lub kwiaty.
Inspiracją była dla mnie twórczość Sary Lucas. Bezpruderyjny humor i wyrafinowane gry słowne, którymi operuje, manipulują skojarzeniami dotyczącymi seksualności. Kolejnym artystą jest Richard Kern, którego prace często określane są mianem wulgarnych i wyuzdanych. Balansuje na granicy pornografii. Modelki na jego fotografiach wyglądają jednak subtelnie i dziewczęco mimo przedstawianych perwersji i fetyszy. Interesującą dla mnie kwestią jest trudność w zaklasyfikowaniu jego twórczości. Główną inspiracją zaś są dla mnie rzeczywiste obrazy seks-branży. Miejsca takie jak holenderskie Czerwone Latarnie, warszawskie kluby go-go i ulice, a także internet przepełniony erotyką i pornografią.
Praca dyplomowa realizowana w pracowni Przestrzeni Malarskiej;
promotor prof. Leon Tarasewicz
EXHIBITION 09/2022 Wybrzeże Kościuszkowskie 37, Warsaw








EXHIBITION 06/2022 Spokojna 15, Warsaw














FANDANGO (2022) 219 x 187 cm; Acrylic on canvas


DEER PARK (2022) 195 x 187 cm; Acrylic on canvas



