“(...) My life
should come full circle
close like a well-composed sonata
and now I can see clearly
a moment before the coda
torn chords
wrongly combined colors and words
a clamor of dissonance
languages of chaos
Why
my life
it wasn't like circles in the water
awakened in infinite depths
a beginning that grows
it is arranged in grain-like degrees of folds
to die peacefully (...)”

Zbigniew Herbert, "Epilogue of the Storm",
a fragment of the poem "Breviary IV"
„(...) Życie moje
powinno zatoczyć koło
zamknąć się jak dobrze skomponowana sonata
a teraz widzę dokładnie
na moment przed kodą
porwane akordy
źle zestawione kolory i słowa
jazgot dysonansu
języki chaosu
dlaczego
życie moje
nie było jak kręgi na wodzie
obudzonym w nieskończonych głębiach
początkiem który rośnie
układa się w słoje stopnie fałdy
by skonać spokojnie (...)”
Zbigniew Herbert, „Epilog burzy”,
fragment wiersza „Brewiarz IV”

(ENG)
Four-channel 4k video installation; fabric sculptures, 2019
The main assumption of the work is to transform the form of the body through objects designed and sewn by me. I wanted to provoke reflection on the function of clothing, which is shaped by fashion, culture, conventions, and its manifestation function, as well as evoke a view on clothing as a form of oppression. The work is an attempt to achieve technical and aesthetic unity. I didn't want to do choreography. The presented video is the result of a year of work, many meetings, rehearsals and discussions with the model. Nudity in my work functions in the context of clothes. It is a primitive form, unformed. The tattoo is a pure manifestation of Emilia's personality, aware of her performative role. Space is not important in terms of cubature, but the display of the installation in black focuses the viewer's attention on illuminated objects and video. I am interested not in video as a film, but in the created spatial situation. Not only is our interaction with the model important, but also with the objects. They are not relics, they tend to be touched. The inspiration for my work were the costumes created for the Triadic Ballet by Oskar Schlemmer, whose design was based on geometric forms, but most of all assumed a significant influence on the body movement of the dancers.
(PL)
Czterokanałowa instalacja video 4k; materiałowe formy rzeźbiarskie
Głównym założeniem pracy jest przekształcenie formy ciała  poprzez zaprojektowane i uszyte przeze mnie obiekty. Chciałam wzbudzić refleksje nad funkcją ubrania, które kształtuje moda, kultura, konwenanse oraz nad jego funkcją manifestacyjną, a także wywołać spojrzenie na odzież jako formę opresji. Praca jest próbą dojścia do jedności technicznej i estetycznej. Nie chciałam tworzyć choreografii. Prezentowane video jest efektem rocznej pracy, wielu spotkań, prób i dyskusji z modelką. Nagość w mojej pracy funkcjonuje w kontekście ubrania. Jest formą pierwotną, niczym nie ukształtowaną. Tatuaż to czysty manifest osobowości Emilii świadomej swojej performatywnej roli. Przestrzeń nie jest istotna w kategoriach kubatury, ale ekspozycja instalacji w czerni koncentruje uwagę odbiorcy na oświetlonych obiektach i video. Interesuje mnie nie video jako film, a stworzona sytuacja przestrzenna. Ważna jest nie tylko nasza interakcja z modelem, ale i obiektami. Nie są one reliktami, skłaniają do ich dotknięcia. Inspiracją dla mojej pracy były kostiumy stworzone dla Baletu Triadycznego przez Oskara Schlemmer’a, który w projektowaniu opierał się o formy geometryczne, ale przede wszystkim zakładał w nich znaczny wpływ na ruch ciała tancerzy.
EXHIBITION 06/2019 Spokojna 15, Warsaw

You may also like

Back to Top